ZİKİR DUA TEVBE VE İSTİĞFAR BAHSİ
NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
37 - (2698) حدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا مروان
وعلي بن مسهر
عن موسى
الجهني. ح
وحدثنا محمد
بن عبدالله بن
نمير (واللفظ
له). حدثنا أبي.
حدثنا موسى
الجهني عن
مصعب بن سعد.
حدثني أبي قال: كنا
عند رسول الله
صلى الله عليه
وسلم فقال "أيعجز
أحدكم أن
يكسب، كل يوم،
ألف حسنة؟"
فسأله سائل من
جلسائه: كيف
يكسب أحدنا
ألف حسنة؟ قال
"يسبح مائة
تسبيحة،
فيكتب له ألف
حسنة. أو يحط
عنه ألف خطيئة".
{37}
Bize Ebû Bekr b. Ebî Şeybe
rivayet etti. (Dedikî): Bize Mervân ile Ali b. Müshir, Musa El-Cühenî'den
rivayet ettiler. H.
Bize Muhammed b.
Abdillah b. Numeyr de rivayet etti. Lâfız onundur. (Dedikî): Bize babam rivayet
etti. (Dedikî): Bize Musa El-Cûhenî Mus'ab b. Sa'd'dan rivayet etti. (Demişki):
Bana babam rivayet etti. (Dediki):
Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'in yanındaydık :
«Biriniz her gün bin
sevab kazanmaktan âciz midir?» buyurdu. Kendisine beraberinde oturanlardan
biri:
— Bizden birimiz bin
sevabı nasıl kazanır? diye sordu:
«Yüz kere tesbih çeker
ve kendisine bin sevab yazılır. Yahut üzerinden bin günah indirilir.» buyurdular.
İzah:
Bu rivayetleri Buharı
«Kitâbu'd-Deavât'da; Ebû Hureyre rivayetini «Kitâbu Bed-il-Halk»'da; Tirmizî
«Kîtâbu'd-Deavât'da; İbni Mâce «Kitâbu Sevabu't-Tesbih»'de muhtelif râvilerden
tahric etmişlerdir.
Tehlilin «Lâilâhe
illallah» tesbihinde «Sübhanallah» demek olduğunu evvelce görmüştük.
Sübhanallah'ın mânâsı Allah Teâla'yı şânına lâyık olmayan sıfatlarla
noksanlıklardan tenzih etmektir.
Hadîs-i şerif günde yüz
defadan fazla tehlilde bulunanın fazla sevab kazandıracağını göstermektedir.
Demek oluyor ki, yüz adedi ziyadeyi iptal eden ve bu sebeple namaz rekâtlarının
sayısı gibi riâyeti gereken hudut değildir. Buradaki ziyâdeden murad tehlilden
başka hayır amelleri de olabilir. Hattâ ziyâdenin tehlil veya başka dualar
yahut hem tehlil, hem de başka hayr işleri olması muhtemeldir. Nevevi bu
ihtimâli daha kuvvetli görmektedir. Hadis mutlakdır. Binâenaleyh yüz tehlili
arka arkaya getirmekle ayrı ayrı zamanlarda getirmek arannda fark yoksa da,
bütün gününe mahfaza olması için toptan bir defada sabahleyin getirmek
efdaldır.
Rivayetlerin zahirine
bakılırsa, tesbihin tehlilden efdal olduğu anlaşılır. Fakat Kaadi İyâd tehlilin
daha faziletli olduğunu söylemiştir. Nitekim bu kavli te'yid eden rivayetler de
vnrdır. Bâzıları tehlilin ism-i âzam olduğunu söylemişlerdir. Kelime-i İhlâs da
tevhiddir.